Full Itinerary & Actual Cost for Zurich-Reykjavik-Copenhagen-Dublin-Belfast Trip

Syukur telah selamat kembali ke tanah air dari trip Europe musim luruh pada 12-22 Oktober 2013 yang lalu. Perjalanan di sepanjang trip juga dipermudahkan dan tiada sebarang kejadian yang tak diingini berlaku, hehehe...

Entry kali ni saya nak share kos perbelanjaan sebenar sepanjang trip saya yang lepas, bersama sorang lagi teman Backpackers di Group Malaysian Backpackers Club. Trip kali ni saya cover 5 buah bandar di 5 buah negara which is Zurich (Switzerland), Reykjavik (Iceland), Copenhagen (Denmark), Dublin (Ireland) dan Belfast (Northern Ireland). Harap maklum bandar-bandar ni adalah bandar-bandar yang dikategorikan sebagai "high living cost cities" jugaklah especially Zurich, Reykjavik dan Copenhagen. Makanya saya amat terperinci dalam mengatur budget bagi trip kali nih, hehehe....

Ni adalah map route yang saya gunakan untuk trip ni. 





Saya terbang ke Zurich menggunakan penerbangan Swiss Air. Saya sangat beruntung kerana masa tu saya dapat tiket pergi balik Singapore-Zurich-Singapore dengan harga S$ 703.6 sahaja!!! Time tu Swiss Air buat promo relaunch route Zurich-Singapore. Di sekitar Europe pula, saya menggunakan penerbangan lain seperti Easyjet, Wow Air dan Aer Lingus. Harap maklum juga, semua tiket flight saya telah book sejak bulan Januari & Februari lagi, jadi harganya jauh lebih murah berbanding book di saat-saat akhir.

Berikut adalah full itinerary dan kos perbelanjaan ALL IN bagi trip saya yang lalu.

Dalam itinerary kali ni saya masukkan juga lokasi Islamic Centre & masjid di bandar-bandar tersebut bagi memudahkan member-member Muslim untuk berkunjung dan bertemu dengan saudara-saudara Muslim kita di sana. Sepanjang berada di sana, Alhamdulillah saya langsung tidak menghadapi masalah dalam mencari makanan-makanan halal. Nasihat saya adalah sebelum kita bertolak ke negara-negara yang ingin kita kunjungi, sila lah buat research dulu berkaitan tempat-tempat makanan halal di sana. Selain tu, korang juga boleh email kepada Islamic Centre di negara-negara tersebut untuk bertanyakan lokasi-lokasi restoran makanan halal di sana. 

Diharapkan perkongsian ni dapat membantu member-member yang nak guna route ni. Korang bolehlah adjust ikut kesesuaian plan korang sendiri. Jika ada pertanyaan lanjut, janganlah segan silu untuk bertanya ye. InsyaAllah saya sedia membantu apa-apa yang patut.

Happy backpacking! 

Wassalam. 

18 comments:

  1. wow 5,700++ je. sangat menarik ni. jangan lupa share gambar2 kat sana specially aurora boeralis

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, gambar2 akan menyusul kemudian :-)

      Delete
  2. RM5740.48?

    Untungla duit banyak.

    ReplyDelete
  3. Uih..trip termasuk Iceland pun 5700++ je? best2! thanks for sharing bro Razali!

    ReplyDelete
  4. wow sgt menarik... lengkap pulak tu. terima kasih.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Really, I hv planned to cover balkan region next year summer. My route will be Istanbul-Sarajevo-Tirana-Skopje-Sofia-Athens. Cost most probably less than rm5.5k :)

      Delete
  6. Dalam flight x amek in flight meal? atau minx vege atau kosher food?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Which flight? Yg Swiss Air mmg diberi mkn, yg lain tu cuma short haul flight within 1-2 hours shj, so xde amik makanan pun, lgpun mmg dah ada bekal biskut n kitkat, hehe...

      Delete
  7. Salam kenal...
    Tq for the info. Saya memang tercari2 blogger yg dah pernah ke iceland. Sbb iceland memang dlm wish list saya. Tq again.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal syieda, sama2...
      Nantikan cerita psl aurora borealis mlm ni :-)

      Delete
  8. Sarawakian? blog yg bguna utk sy yg mulakan aktiviti backpacker...

    ReplyDelete
  9. kalau nak ke sana dari malaysia route sama jugak eh? hehe

    ReplyDelete
  10. nak full itinerary boleh? nadzirah.mat.jaos@simedarby.com
    terima kasih

    ReplyDelete